Top 10 Members

Minum Air Kosong?



Malas Minum Air Kosong?

Apakah sumber kecantikan yang paling efektif di dunia? Jawapannya adalah segelas air kosong yang anda minum setiap hari. Air kosong dapat membantu anda mendapatkan tubuh yang kekal langsing, kulit yang cerah, serta bebas dari jerawat. Tetapi sayangnya, tidak ramai yang mempraktikkan amalan meminum air kosong ini terutamanya mereka yang sudah biasa minum minuman berkarbornat dan minuman bergula. 8 gelas air kosong sehari boleh mengembalikan kesegaran tubuh. Jadi, jika anda inginkan wajah yang berseri dan badan yang langsing, air kosong harus dsenaraikan dalam ‘menu wajib’ anda.



Anda boleh mempelbagaikan cara pengambilan seperti berikut :
Ketika bangun pagi, campurkan air kosong suam dengan perahan limau nipis atau lemon. Minum dan anda akan merasakan kesegarannya.
Pesanlah air mineral ketika anda makan di gerai atau restoran. Hindari soda atau air berkarbonat yang boleh menggemukkan serta mengakibatkan obesiti.
Untuk kesegaran, tambahkan daun pudina, hirisan buah limau atau halia pada air kosong anda. Rasanya juga pasti berbeza.



+





atau
+ See full size image


Ketika cuaca sejuk, air kosong suam yang dicampurkan dengan madu dan lemon sudah cukup untuk memanaskan badan anda.


Kenapa Anda Perlu Minum Air?
Kita semua memerlukan air sebagai nutrien penting bagi kehidupan. Air bagi memastikan sel dalam badan kita berfungsi dengan sempurna. Dianggarkan sebanyak 55 hingga 75 peratus tubuh badan kita terdiri daripada air. Seseorang dapat hidup hingga 70 hari tanpa makanan tetapi hanya bertahan hingga 10 hari sahaja sekiranya tiada air. Ini bermakna air sangat penting untuk kehidupan.


Water-In-Human-Body


Air juga penting sebagai ajen yang membantu mengangkut nutrien dan bahan kumuh, membantu penyerapan makanan selain memastikan tahap suhu badan keadaan stabil.


Untuk sihat dan terhindar daripada penyakit, paling baik minum lapan gelas air dalam sehari. Yang baik adalah air suam, iaitu tidak terlalu sejuk dan tidak terlalu panas. Untuk mendapatkan hasil yang terbaik, minumlah dua gelas besar 1-2 jam sebelum sarapan, dua gelas besar 1-2 jam sebelum makan tengahari, dua belas besar 1-2 jam sebelum makan malam dan dua gelas besar 1-2 jam sebelum tidur malam. Lakukan secara disiplin, maka hasilnya akan terlihat dalam 2-3 bulan kemudian.


Air adalah keperluan kedua setelah udara bagi TUBUH anda!
Tubuh kita terdiri daripada 75% air dan 25% zat padat. Pernafasan dan perkumuhan dari badan akan melibatkan sebanyak 3 liter air sehari digunakan. Ini bermakna badan kita mengeluarkan lebih daripada 10 gelas air dalam masa sehari. Oleh itu, kita perlu mengembalikan semua air dalam badan secara teratur agar dapat mengekalkan paras air dalam badan. Ia sekaligus memastikan kesihatan sentiasa pada tahap optimum.


Berapa banyak yang seharusnya kita minum?


Dua liter air adalah jumlah minimum yang disyorkan oleh pakar kesihatan. Ini bermakna kita memerlukan lapan gelas besar air. Jika anda tinggal di kawasan yang bersuhu tinggi (panas) dan banyak melakukan aktiviti fizikal, maka anda memerlukan lebih dari lapan gelas air sehari.


Air dalam makanan kita


Kebanyakkan makanan yang kita ambil mempunyai ‘kandungan air yang rendah’ atau ia hilang ketika proses memasak. Justeru, dengan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran segar (yang memiliki kandungan air yang tinggi) maka anda akan memperolehi sehingga lebih daripada satu liter air. Air yang terkandung dalam buah-buahan dan sayur-sayuran juga mempunyai pelbagai mikronutrisi yang mudah di serap oleh tubuh kita.


Melancarkan sistem penghadaman
Air membantu memindahkan zat-zat makanan melalui aliran darah ke seluruh bahagian tubuh yang memerlukan. Malah zat-zat makanan yang larut dalam air dapat diserapkan oleh air. Malah air memudahkan proses perkumuhan. Kekurangan air juga boleh menyebabkan sembelit. Air dapat membantu melancarkan sistem penghadaman dan melawaskan proses pembuangan.


Membantu menurunkan berat badan

Air juga dapat bertindak sebagai penahan nafsu makan secara semulajadi. Cukup dengan mengambil segelas air setiap kali anda berasa lapar. Kekurangan air menyebabkan anda makan secara berlebihan. Ini disebabkan mekanisme nafsu makan semakin meningkat ketika anda benar-benar kekurangan air.


Semakin sedikit kuantiti air yang diminum, semakin banyak tubuh kita mencuba menyimpannya untuk penggunaan nanti. Hasil dari penahanan air tersebut menyebabkan penambahan terhadap ukuran pinggang.


Bebas dari penyakit batu karang

See full size image

Batu karang terjadi ketika sisa bahan yang tidak terpakai atau komponen lain yang melalui buah pinggang bergabung dengan komponen sampah yang lain. Maka terbentuklah batu kecil seperti pasir dan tumbuh sebesar batu jika kekurangan air. Jika kita banyak minum air, kerikil tersebut akan disingkirkan oleh air.
  1. p3perak Says:

    salam ziarah..

    air kosong x sedap la..
    tawar je, cam kurang gula..
    putih je, cam x cukup pewarna..
    hahaha..
    jangan marah!!
    nice entry..

  1. qee Says:

    hehe..jgn tergoda dgn luaran..
    yg x menarik tu la byk kebaikannya.. =)

  1. naa Says:

    InsyaAllah na akan dgr nasihat ki...
    =)
    gud info...
    maintain n up kan lg k?

  1. mukti-tyre Says:

    infonya bagus kawan

  1. qee Says:

    terima kaseh kawan

  1. qee Says:

    haa naa, nt kte g beli botol air besar bawak g kelas, hehe

Leave a Reply

Calendar

Ikaz Irkuhs

Ikaz Irkuhs
.:: Salam ::.

Followers

Ladies Only

Ladies Only
Limited Items

My Blog List

Music player

..:::tOgetHer aLwAys:::..

..:::tOgetHer aLwAys:::..

!!!!!!!!cLiCk hEre!!!!!!!!

[ kotak+Borak ]


ShoutMix chat widget